Nowości z branży / Nowosci techniczne

Nowe typy barier

Pomimo ciągłego rozwoju i poszerzania oferty, na rynku drogowych barier ochronnych wciąż jest sporo miejsca dla nowych produktów o lepszych parametrach funkcjonalno-kolizyjnych.

Aktualnie w opracowaniu są standardy dla barier zabezpieczających motocyklistów. Mając na uwadze pogorszone  warunki atmosferyczne na wielu europejskich drogach w okresie jesienno-zimowym, wprowadzono do normy EN-1317 poprawkę uwzględniającą możliwość odśnieżania i odprowadzania błota pośniegowego.

Jak się okazuje, istotnym problemem jest też kradzież elementów metalowych i to nie tylko w krajach o słabej sytuacji ekonomicznej, ale również w rozwiniętych. Stosunkowo wysoka wartość złomu w połączeniu z liberalnymi przepisami skupu metali spowodowały, że nielegalny demontaż odcinków barier stanowi poważne zagrożenie dla użytkowników dróg. Sposobem na ograniczenie tego wysoce niemoralnego zjawiska może być zastosowanie barier wykonanych z tworzyw sztucznych, które nie znajdują zainteresowania u amatorów cudzej własności.

Produkcję takich barier rozpoczęła firma Aplus Molds & Plastics Co., oferując je do sprzedaży w Chinach, Filipinach, RPA oraz na Tajwanie. Obecnie poszukiwany jest przedstawiciel, który zajmie się wykonaniem testów zderzeniowych zgodnych z normą PN-EN 1317. Systemy z poliwęglanu i polipropylenu są lżejsze i tańsze od porównywalnych konstrukcji stalowych i mogą być stosowane na drogach o niskich prędkościach pojazdów i małych natężeniach ruchu, a ponadto oferują niemal nieograniczoną różnorodność barw i kolorów, co ma znaczenie estetyczne. Bariery z tworzyw wytrzymują uderzenie pojazdu o masie 3,8 t pod kątem 15-25 st. i przy prędkości do 100 km/h. Są lekkie, atutem jest ponadto brak występowania korozji.

Włoska firma Tecno Plast oferuje nowy model polietylenowych urządzeń do rozdzielania pasów ruchu. Separatory takie służą do tymczasowego wyznaczenia pasów ruchu i mogą być wypełniane piaskiem lub wodą w celu zwiększenia stabilności. Stanowiące trzon oferty modele NJ-60 oraz NJ-70 mają wysokość odpowiednio 60 cm i 70 cm oraz szerokość 1 m i 0,4 m. Zaprojektowano je w taki sposób, aby umożliwić ich nakładanie na siebie, ułatwiając tym samym magazynowanie i transport. Separatory te są wyposażone w zamki służące do ich łączenia na prostych i krzywoliniowych odcinkach dróg odbłyśniki oraz w otwory technologiczne przeznaczone do montażu lamp ostrzegawczych poprawiających ich widoczność. Odporność na uderzenia jest wysoka, a dodatkowo brak części metalowych przyczynia się do zmniejszenia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu.

Źródło: www.worldhighways.com